Proč Ježíšovo slovo očišťuje?
Barevné peří, jistá chůze, notná dávka sebevědomí, ano to je kohout. Mimo jiné prastarý symbol nejen žárlivé lásky, ale také i
plodivé síly a života jako takového. Naši
čeští jazykovědci si ale nejsou naprosto a zcela jisti,
odkdy a proč se vodovodní baterie nazývá zároveň i vodovodním kohoutkem.
Proč ne třeba
vodovodní slepičkou, nebo houserem? Faktem je, že v dřívějších dobách a
ve
starším provedením mohl vodovodní kohoutek někomu možná připomínat
větrného kohouta. Tedy
toho, který se na střeše otáčí ve větru a ukazuje tak směr, odkud a kam
fouká. Na každý pád se určitě všichni shodneme na tom, že je výtečné
vodovodní kohoutky ve svých domovech mít a že
nám tak snadno pomáhají třeba s hygienou. Stačí je trochu otočit,
nastavit, hned očistí naše tělo a posílí
život...
"Vy jste již čisti pro slovo, které jsem k vám
mluvil," (J 15,3) pronesl Ježíš k učedníkům ve
své promluvě. Nemyslel tím samozřejmě, že se učedníci už nikdy nebudou
muset zaobírat nějakými dalšími
prostředky pro očištění a samozřejmě nehovořil o tělesné, ale o duchovní čistotě.
A jak té duchovní čistoty může Kristův učedník dosáhnout? O tom je celá evangelní perikopa,
ve které se nám Ježíš představuje jako pravý vinný kmen, což je obraz, kterému
můžeme jistě i my rozumět. Ježíš nám tím chce sdělit, že jeho
slovo očišťuje, člověk ale potřebuje být na něj stále napojen. Nemůže tu jít
jen o jakési občasné navázání se na něj, jakési pošimrání. Je
zapotřebí, aby člověk z Kristových slov stále duchovně rostl, aby
z něj bral a bezustání čerpal pro svůj duchovní růst potřebné živiny a
sílu. Samo o sobě to není vždy snadné a
lehké. Jistě si i vzpomenete z Janova evangelia na chvíli, kdy Ježíš sám
omýval svým učedníkům nohy, aby s ním měli podíl a pochopili jeho čin
služby. Bylo to tehdy těžké přijmout. Ježíše, však jak víme, opustil nejen
Jidáš, kterému také Ježíš omyl nohy, ale opustilo jej velké množství
učedníků, když jim nabídl k jídlu a pití své tělo a krev. Řekli tehdy
mnozí: "To je hrozná řeč! Kdo to může
poslouchat?" a jak přiznává Písmo, mnozí jej opustili. Zbylo jen to jádro
dvanácti všelijak nestálých a různorodých lidí. Ta velká většina nepochopila a
nepřijala, co jim vlastně Ježíš nabízel. A ve své podstatě se to děje dodnes.
Není snadné zůstat při vinném kmenu
a není bez námahy vydávat dobré ovoce. Proto ostatně my, kteří jsme to alespoň
z části pochopili, chodíme do kostela znova a znova. Hledáme tu duchovní
očištění a svůj nový nádech pro život. A člověk potřebuje být pozorný, vnímavý vůči Duchu svatému a
potřebuje také občas i člověka, který jej nasměruje a inspiruje. O tom všem je také ten zdánlivě
drobný příběh ze skutků apoštolských, který čteme v bibli. Anděl, nebo
chcete-li "cosi", řeklo Filipovi, že má jít po cestě z Jeruzaléma do Gazy.
Ten příběh nelíčí pouze jednu legendu, ale svědčí o tom, že člověk může
být velmi vnímavý vůči Duchu svatému. Hebrejské slovo Ruach, značí Ducha
svatého, nebo také vítr, či dech života. Ten Filipovi napověděl, že má jít k vozu,
na němž seděl etiopský dvořan, který zrovna četl z proroka Izajáše."Rozumíš tomu, co čteš?"(Sk
8,30) zeptal se Filip dvořana. On odpověděl: "Jak
bych mohl, když mi to nikdo nevyloží!" Ano, potřebujeme se navzájem, abychom chápali Boží zvěst. Právě
tento dech života, jenž voní vzájemným zájmem a láskou, nás pročišťuje a staví
na nový základ. My všichni
se potřebujeme otáčet nejen podle lidských potřeb a přání, ale právě podle
Ducha, který nás neskutečně přesahuje a uvádí do života.
Hovořím o duchovní síle, která
z nás činí Kristovy učedníky. Jsme ratolesti, jež rostou pro život
s Bohem. Díky Duchu svatému a lidem, kteří jsou nám inspirací, vnitřně neusycháme. Našim Mistrem a blízkým Bratrem se stal
Kristus, který se i nám nabízí jako pravý vinný kmen. Jak jsme poznali díky
jeho Duchu a dobrým lidem - patříme do jeho "kmene". Znamená to, že nejsme jen a jen válcovaní,
kdejakým větrem života, který na nás tu a tam dopadne, ale jsme neseni láskou.
Vztahem, který nás vnitřně očišťuje, dává sílu, abychom nesli dobré ovoce a
přinášeli dobrou pomoc sobě i druhým. Amen